اطلاعات عمومی/خبر های جدید
اطلاعات عمومی/خبر های جدید
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:ماهی قرمز و نگه داری آن, توسط بردیا |

«ماهي قرمز» يا ماهي حوض يکي از زيباترين نوع ماهي ها است با قدمتي 1600 ساله. کشور چين را خواستگاه آن معرفي مي کنند و در حال حاضر بيش از صد گونه مختلف از اين نوع ماهي در جهان وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سال از ورود اين گونه ماهي به ايران که با نماد شادابي و جاري بودن زندگي در سفره هفت‌سين ايرانيان جايگاه ويژه‌اي پيدا کرده است مي‌گذرد. عموم مردم اين موجود زيبا را ماهي شب عيد مي دانند و معتقدند عمر آن نهايتا دو- سه ماه بيشتر نيست درحالي که ماهي قرمز، ماهي شب عيد نيست و شيشه عمر آن‌ به دست ماست و درصورت فراهم کردن شرايط مناسب براي اين جاندار، عمر مفيدش شش تا هشت سال است که البته مي‌تواند تا 20 سال نيز عمر کند و به وزن 4.5 کيلوگرم و طول 60 سانتي متر برسد.

ماهي قرمز با نام علمي"Carassius auratus gibelio"که به نام‌هاي ماهي طلايي، ماهي گلي، ماهي حوض نيز خوانده مي‌شود گونه‌اي ماهي از ردهٔ کپورچه‌ها است. اين ماهي همه چيز خوار است. موطن اصلي آن معمولاً در سيبري و جنوب شرقي آسيا است ولي هنوز در اين مورد عقايد مختلف و گوناگوني وجود دارد.

 

نکاتي درباره خريد و نگهداري ماهي قرمز

هنگام خريد ماهي قرمز دقت کنيد اين آبزي از نظر ظاهري داراي علائم بيماري نباشد.باله‌هاي ماهي قرمز نبايد تاخورده و جمع شده باشد. باله ماهي سالم پوسيدگي ندارد و روي سطح بدنش لکه‌هاي سفيد يا قرمز رنگ وجود ندارد. چشمان ماهي قرمز نبايد بيرون زده باشد و پولک‌هاي آن نيز نبايد ريخته باشد.شرايط نگهداري- براي نگهداري هر قطعه ماهي قرمز حتما دو ليتر آب لازم است. اين ماهي را نبايد در ظروف دهان گرد و کوچک نگهداري کرد و حتي المقدور براي جلوگيري از اشکال در سيستم جهت‌يابي اين آبزي از ظروف چند ضعلي براي نگهداري استفاده شود.

-
کنار شومينه، آشپزخانه و مکان‌هايي که تغيير دما زياد است، مکان مناسبي براي نگهداري ماهي قرمز نيست.

-
آب ماهي ها بايد هفته‌اي يک تا دو بار تعويض شود.

-
از دست زدن به ماهي قرمز و آب ماهي خوداري کنيد. در صورت دست زدن به ماهي و آب آن بايد نسبت به شستن دست با آب و صابون اقدام کرد.

-
غذاي اين گونه آبزي بايد صنعتي باشد در غير اين صورت از خورده‌هاي نان و شيريني استفاده شود.

-
‌در پايان نوروز از ريختن ماهي قرمز به آب‌هاي جاري و رودخانه‌ها خودداري شود چراکه ممکن است بيماري‌هايي داشته باشند و وارد منابع آبي گردد. به همين منظور چندسالي است در هر شهري با همکاري شهرداري‌ها مکاني مشخصي براي رهاسازي اين آبزيان پس از ايام نوروز در نظر گرفته شده است

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: